Moszkvai őrkutya erőteljes, hűséges odaadó társ.

Keresés

A Klikkeres kiképzés: Hatékony és pozitív módszer az állatok tanításában

A klikkeres képzés (clicker training) egy pozitív erősítésen alapuló kiképzési módszer, amely széles körben alkalmazható kutyáknál, és más állatoknál.

A Klikkeres kiképzés (clicker training) egy pozitív erősítésen alapuló állatkiképzési módszer, amely széles körben alkalmazható kutyáknál, macskáknál, lovaknál, madaraknál és más háziállatoknál. Ez a módszer a népszerűségét az egyszerűségének és hatékonyságának köszönheti, és lehetővé teszi, hogy az emberek jobb kapcsolatot alakítsanak ki kedvenceikkel, miközben megtanítják nekik a különböző készségeket és viselkedési szabályokat.

Hogyan működik a Klikkeres kiképzés?

A Klikkeres kiképzés alapelvei a következők:

  1. Pozitív erősítés: A Klikkeres kiképzés középpontjában a pozitív erősítés áll. Ez azt jelenti, hogy a helyes cselekedetet jutalom követi. A jutalom lehet jutalomfalat, játék, simogatás, vagy bármilyen más dolog, amit az állat szeret.
  2. Kattintó eszköz használata: A Klikkeres kiképzés során egy speciális kattintót (klikkert) használnak, hogy jelezzenek az állatnak, hogy helyesen cselekedett. A Klikker hangja egyértelmű és könnyen azonosítható az állatok számára.
  3. Következetesség: A Klikkert mindig ugyanabban a helyzetben és ugyanazon viselkedéshez használják. A következetesség segít az állatoknak megérteni, hogy mit várnak tőlük.
  4. Fokozatosság: Az új készségek tanításakor az állatokat fokozatosan vezetik be a kívánt viselkedésbe. Ez lehetővé teszi az állatok számára, hogy sikeresen megtanulják a feladatot lépésről lépésre.

A klikker

klikker-hagyományos
Trixie klikker csont alaku
TRIXIE mutatópálcás klikker
Klikker karabíneres
Klikker gyűrű

Léna mondja

Az “Airborne Cricket”, amit az USA 101. ejtőernyős osztályának emberei “cricket”-ként ismertek, eredetileg zenekari és zenekarvezetők időmérő eszközeként készült a 1920-as években. A paratrooper cricket használatának eredeti története nem ismert, azonban lehetséges, hogy a kattintó példányai az Egyesült Államokból látogató hadsereg zenekarokkal visszatértek Angliába, és a 101. ejtőernyős osztály egyik tagja felismerte az esti órákban kiváló jelzőeszközként való potenciálját.

Miután a 101. ejtőernyős osztály elkezdte használni a cricketeket, rendelést adtak le a J Hudson and Co.-nál, és a termelést megnövelték a nagy rendelés kielégítésére. A paratrooper kattintókat rézből, nikkelezett rézből és még ónból is készítették, amikor a rézlemez elérhetősége csökkent.

A cricketeket a D-napon (1944. június 5/6.) használták, amikor a 101. ejtőernyős osztály Normandiában landolt az Overlord művelet során, és a szándék az volt, hogy ezután eldobálják a cricketeket. Sok katona még a háború után is megtartotta cricketjét, és azóta ikonikus szimbólummá váltak az USA ejtőernyős emberei és a D-nap emléke számára. A paratrooper cricketek több ismert filmben is szerepeltek, beleértve A leghosszabb napot és az HBO Band of Brothers sorozatát, valamint számos dokumentumfilmet.

Az Acme No. 470 kattintót újra gyártják Angliában, mint az eredetieket, ugyanazzal a géppel és ugyanannál a cégnél, a J Hudson and Co.-nál Birminghamben, Angliában. Ezek nem reprodukciók, hanem háború utáni gyártásúak.

cricket jump knife
paratrooper cricket

A működés során az alsó fül egy „katt” hangot adott ki, amikor megnyomták, majd egy másikat a felengedésekor. Ennek eredményeként a hívás egy „katt-katt” hangot eredményezett. A válasz, amely a címzett barátságos voltának jele volt, két kattintás volt a cricket megnyomásával, létrehozva egy „katt-katt, katt-katt” hangot. Taylor tábornok maga is, aki ugrott ejtőernyős katonáival, a cricket-et használta, hogy megtalálja a sötét francia erdő között lévő katonáit.

Egresvölgyi Elena

Egresvölgyi Elena

A Klikkeres kiképzés lényege, hogy a klikker hangját használják jelzésként, amely azonnal a kívánt viselkedés végrehajtásakor következik, így az állatok könnyen azonosítják a helyes cselekedeteket, és gyorsan megtanulják azokat.

A Klikkeres kiképzés eredete

A Klikkeres kiképzés eredete az operáns kondicionálás elméletéhez és a viselkedéstudományhoz vezethető vissza. Az operáns kondicionálás azt vizsgálja, hogyan változik a viselkedés a környezetben alkalmazott erősítések és büntetések hatására. A Klikkeres kiképzés számos gyökere az amerikai pszichológus B.F. Skinner munkásságában található, aki az operáns kondicionálás elméletét kidolgozta.

Az első kattintóeszközök a 1950-es években jelentek meg, és azóta is hasonló kattintók használatosak. Az eredeti kattintók mechanikusak voltak, és a kattintás hangja nagyon egyértelmű volt, így könnyen azonosítható volt az állatok számára.

A módszer később vált népszerűvé a kutyakiképzésben, különösen Karen Pryor, egy tapasztalt delfinkiképző és szerző hatására, aki az 1980-as években hozta be a Klikkeres kiképzést a kutyakiképzés világába.

A Klikkeres kiképzés előnyei

A Klikkeres kiképzés számos előnnyel jár:

  1. Hatékonyság: A Klikkeres kiképzés hatékony módja az állatok tanításának. Az állatok gyorsan megtanulják a kívánt viselkedést, mivel azonnali visszajelzést kapnak a kattintó hangjával.

  2. Pozitív erősítés: A Klikkeres kiképzés kizárólag pozitív erősítésen alapul, vagyis nem használ büntetést vagy negatív korrekciót. Ez etikus módszert jelent az állatkiképzésben.

  3. Könnyen alkalmazható: A Klikker használata egyszerű és könnyen megtanulható, így az emberek könnyen alkalmazhatják a mindennapi kiképzés során.

  4. Kapcsolat erősítése: A Klikkeres kiképzés segít az embereknek erősíteni a kapcsolatukat kedvencükkel, mivel a kiképzés során pozitív élményeket oszthatnak meg.

  5. Sokféle készség tanítására alkalmas: A Klikkeres kiképzéssel számos készség tanítható, például alap parancsok, trükkök, vagy akár problémamegoldó viselkedés.

A Klikkeres kiképzés korlátai

Annak ellenére, hogy a Klikkeres kiképzés rendkívül hatékony és etikus, vannak bizonyos korlátai és potenciális hátrányai is:

  1. Környezeti korlátok: A Klikkeres kiképzés hatékonyabban működik csendes környezetben, ahol a kattintó hangja könnyen hallható. Zajos környezetben lehet, hogy más jelző eszközöket kell használni.

  2. Tanulási görbék: Minden állat különböző, és van, aki gyorsabban tanul, mint mások. A Klikkeres kiképzéshez türelemre és következetességre van szükség.

  3. Az emberi hiba lehetősége: A Klikkeres kiképzés hatékony, de az emberi hibák előfordulhatnak. Az időzítésnek pontosnak kell lennie, különben az állatokat összezavarhatja a nem megfelelő időben történő kattintás.

  4. Kattintófüggőség: Néha az állatok túlságosan függővé válhatnak a klikkertől és a jutalomtól, és nehéz lehet később elérni a kívánt viselkedést a klikker használata nélkül.

  5. Nem megfelelő alkalmazás: A Klikkeres kiképzés nem minden helyzetben és minden állatnál az optimális megközelítés. Bizonyos esetekben más kiképzési módszerek hatékonyabbak lehetnek. (Léna mondja részletesebben.)

Léna mondja

A kiképzés hatékonysága sok tényezőtől függ, és különböző helyzetekben más-más módszerek lehetnek hatékonyabbak. Íme néhány példa olyan esetekre, amikor más kiképzési módszerek hatékonyabbak lehetnek:

  1. Fegyelmezett munkaállatok kiképzése: Ha például egy pásztor vagy házőrző kutya szigorúan fegyelmezett viselkedést kell tanuljon, a hagyományos engedelmességi kiképzés hatékony lehet. Az ilyen kutyáknak szigorú irányítást kell adni, és a hagyományos fegyelmezési módszerek segíthetnek ezt elérni.

  2. Veszélyes viselkedés kezelése: Néha olyan kutyákkal kell foglalkozni, akik veszélyes viselkedést mutatnak, például agressziót más kutyák vagy emberek irányában. Ebben az esetben viselkedésterápia, és speciális edzési módszerek lehetnek hatékonyabbak, amelyek a problémás viselkedést szakember felügyelete alatt kezelik.

  3. Különleges kiképzési célok: Ha egy kutyának speciális kiképzésre van szüksége egy adott feladathoz, például terápiás kutyának vagy kutatókutyának, akkor személyre szabott kiképzési módszerek lehetnek szükségesek.

  4. Idősebb vagy speciális igényű állatok: Idősebb kutyák vagy olyan állatok, amelyeknek fizikai korlátai vannak, lehet, hogy más, enyhe és speciális kiképzési módszerekkel jobban reagálnak.

  5. Különleges szakmai alkalmazások: Bizonyos kutyák olyan szakmai munkát végeznek, mint a rendőrkutyák, kutató- és mentőkutyák, vagy vakvezető kutyák. Ezek a kutyák szigorú és speciális kiképzést igényelnek a feladatoknak megfelelően.

Fontos megérteni, hogy a kutyák egyedisége és az adott helyzetek eltérő jellege miatt a kiképzés során a módszerek testre szabására van szükség. A tapasztalt kutyakiképzők és viselkedésterapeuták segíthetnek megtalálni a legmegfelelőbb kiképzési módszert a konkrét helyzet és az adott kutya számára.

Egresvölgyi Elena

Egresvölgyi Elena

Összegzés

A Klikkeres kiképzés egy hatékony és etikus módszer a kutyakiképzésben. Az elvei, mint a pozitív erősítés, a kattintó eszköz használata, a következetesség és a fokozatosság, segítenek az állatoknak gyorsan megtanulni a kívánt viselkedéseket. Az embereknek azonban fontos megfelelően elsajátítani a módszert, és az állatok egyedi igényeire figyelni. A Klikkeres kiképzés lehetővé teszi a gazdik és állataik számára, hogy szorosabb kapcsolatot alakítsanak ki, és sikeresen tanulják meg a különböző készségeket.

Hagyományos kiképzési módszerek

A hagyományos idomítási módszereknek (amelyek gyakran a fegyelmezéshez kapcsolódnak) vannak előnyei és hátrányai. Fontos megérteni ezeket az előnyöket és hátrányokat annak érdekében, hogy meghatározzuk, melyik módszer a legmegfelelőbb egy adott helyzetben. Íme néhány közülük:

Hagyományos kiképzési módszer előnyök:

  1. Egyszerűség: A hagyományos kiképzési módszerek gyakran egyszerűek és könnyen megérthetők mind a tulajdonosok, mind az állatok számára. Ez lehetővé teszi az emberek számára, hogy gyorsan elkezdjék a kiképzést.

  2. Szigor és fegyelmezés: A hagyományos módszerek hatékonyan használhatók a kívánt viselkedés kialakítására és a nem kívánt viselkedés megszüntetésére. Azok az emberek, akik erőteljes vezetői szerepet játszanak, gyakran választják ezeket a módszereket.

  3. Gyors eredmények: A hagyományos módszerek néha gyors eredményeket hozhatnak, különösen ha az oktató szigorú és következetes.

Hagyományos módszer hátrányok:

  1. Negatív mellékhatások: A hagyományos idomítási módszerek gyakran a büntetésre és korrekcióra építenek, aminek negatív mellékhatásai lehetnek. Az állatok félelmet, szorongást vagy agressziót fejleszthetnek ki, és a kapcsolatuk az oktatóval megsérülhet.

  2. Korlátozott tanulás: A hagyományos módszerek gyakran azt eredményezik, hogy az állatok csak a kívánt viselkedést tanulják meg, de nem válnak rugalmassá vagy nem képesek alkalmazkodni új helyzetekhez vagy körülményekhez.

  3. Hosszú távú hatások: Az állatoknál a hosszú távú hatások közé tartozhat a bizalom elvesztése az oktatóval vagy a tanítóval szemben, ami kedvezőtlen hatással lehet az állat és ember közötti kapcsolatra.

  4. Etikai aggályok: Sokan etikai aggályokat éreznek a hagyományos idomítási módszerekkel szemben, mivel azok néha kemény, erőszakos vagy bántalmazó módszereket alkalmaznak.

  5. Helytelen használat: Ha a hagyományos módszereket nem megfelelően alkalmazzák, akkor az, az állatok megtöréséhez és szorongásához, valamint a viselkedési problémák elmélyüléséhez vezethet.

Fontos megérteni, hogy a hagyományos idomítási módszereknek is vannak előnyei és hátrányai, és nem minden módszer felel meg minden helyzetre vagy minden állat számára. A modern idomítási módszerek, például a pozitív erősítés és a klikkeres kiképzés egyre népszerűbbek, mivel etikusabb és hatékonyabb megközelítést nyújtanak az állatkiképzéshez, és kevesebb negatív mellékhatással járnak. Az oktatóknak és tulajdonosoknak érdemes alaposan megfontolni, melyik módszert választják, és az adott helyzethez, az állat egyediségéhez és az etikai megfontolásokhoz igazítva.

Táblázat, amely összehasonlítja a Klikkeres kiképzést és a hagyományos idomítást az előnyeik és hátrányaik szerint:

Szempont

Klikkeres Kiképzés

Hagyományos Idomítás

Elvek

Pozitív erősítés, kattintó használata, ösztönzés a kívánt viselkedésre, pozitív visszajelzés.

Szigor, korrekciók, büntetések, fegyelmezés, negatív visszajelzés.

Képzési módszer komplexitása

Könnyen megérthető és alkalmazható, az alapelvek egyszerűek.

Előnyei megtartása és hátrányai elkerülése esetén eredményes, de nehéz megfelelően alkalmazni.

Tanulási hajlam

Általában pozitív és élvezetes élmények révén könnyen tanulnak.

Lehet, hogy az állatok szorongnak vagy félelemből nem tanulnak.

Kapcsolat erősítése

Segít az állat és az oktató közötti pozitív kapcsolat kialakításában.

A kapcsolat károsodhat, mivel a viselkedési korrekciók konfliktusforrásként működhetnek.

Viselkedési változatosság

Rugalmas, az állatok könnyen alkalmazkodnak új helyzetekhez és körülményekhez.

A kiképzés a meglévő viselkedési sémákhoz ragaszkodik, kevésbé rugalmas.

Negatív mellékhatások

Rendkívül ritka, a pozitív erősítés és a kattintó használata etikus megközelítést jelent.

Lehetséges negatív mellékhatások, mint a félelem, szorongás vagy agresszió.

Hatékonyság

Hatékony a kívánt viselkedés kialakításában és megerősítésében.

Hatékony lehet a kívánt viselkedés elérésében, de hosszú távú hatások kérdésesek.

Bonyolultság és következetesség

Könnyen alkalmazható, de következetességet igényel.

Könnyen megérthető, de szigorú és következetes alkalmazást igényel.

Etikai megfontolások

Alapvetően etikus és pozitív megközelítést jelent.

Etikai aggályok lehetnek a kemény vagy erőszakos módszerek miatt.

Az operáns kondicionálás lényege

Az operáns kondicionálás egy tanulási elmélet és eljárás, amelyet a pszichológiai és viselkedéstudományi kutatások során fejlesztettek ki. B.F. Skinner, az amerikai pszichológus, volt az egyik legfontosabb alakja az operáns kondicionálás elméletének és alkalmazásának kidolgozásában. Az operáns kondicionálás lényege, hogy a viselkedés alakulása és megváltozása a környezetben alkalmazott erősítések és büntetések hatására történik. Az alábbiakban ismertetem az operáns kondicionálás főbb jellemzőit:

  1. Viselkedés alakulása: Az operáns kondicionálás alapfeltevése, hogy a viselkedés nem reflexek vagy előre meghatározott válaszok eredménye, hanem a környezeti hatásoknak való kitettség révén alakul ki és változik. A viselkedés eredményeképpen következik be, és változhat, ha az eredmények változnak.

  2. Erősítés és büntetés: Az operáns kondicionálásban az erősítések és büntetések kulcsszerepet játszanak a viselkedés formálásában. Az erősítések olyan események vagy jutalmak, amelyeket a viselkedés követ, és növelik annak valószínűségét, hogy a viselkedés ismét előfordul. A büntetések viszont olyan események vagy büntetések, amelyek a viselkedés után következnek, és csökkentik annak valószínűségét, hogy a viselkedés újra megjelenik.

  3. Posztitív és negatív erősítés/büntetés: Az erősítések és büntetések lehetnek pozitívak és negatívak. A pozitív erősítés azt jelenti, hogy egy kívánt esemény vagy jutalom hozzáadódik a viselkedéshez annak érdekében, hogy növelje annak valószínűségét. A negatív erősítés azt jelenti, hogy egy kellemetlen vagy kellemetlen esemény eltávolításával növelik a viselkedés valószínűségét. A pozitív büntetésben egy kellemetlen esemény vagy büntetés hozzáadódik a viselkedéshez, míg a negatív büntetésben kellemes események vagy jutalmak eltávolításával csökkentik a viselkedés valószínűségét.

  4. Megjutalmazás és büntetés időzítése: Az operáns kondicionálás során az időzítés nagyon fontos. Az erősítések és büntetéseknek időben kell követniük a viselkedést ahhoz, hogy hatékonyan befolyásolják azt. Az azonnali visszajelzés általában hatékonyabb a viselkedés formálásában.

  5. Tanulási folyamat: Az operáns kondicionálás során a viselkedés alakulása egy tanulási folyamat eredményeként történik. Az állatok, emberi lények vagy más szervezetek megismerik a környezetüket, és az erősítések és büntetések hatására tanulják meg, milyen viselkedési válaszok előnyösek vagy károsak.

Az operáns kondicionálás elmélete és gyakorlati alkalmazása hatalmas hatással volt az állat- és emberi kiképzésre, és a viselkedésterápia és oktatás területén is fontos szerepet játszik. Az elvnek ismerete segíthet a különböző viselkedési változások megértésében és előidézésében.

Léna mondja

Érthetően az operáns kondicionálásról

Az operáns kondicionálás egy olyan dolog, amely azt tanítja meg az embereknek és az állatoknak, hogy hogyan viselkedjenek a környezetükben a következmények miatt. Gondolj egy játékra, ahol ha jól csinálsz valamit, akkor jutalmat kapsz, de ha rosszul csinálod, akkor büntetést. Az operáns kondicionálás ezen az alapelven működik.

Itt van néhány példa az operáns kondicionálásra:

  1. Példa a jutalomra: Képzeld el, hogy egy kisgyerek rendetlenül öltözködik, akkor anyukája megszidja, ám  anyukája minden alkalommal, amikor rendesen öltözködik, megjutalmazza egy kis csemegével. A kisgyerek gyorsan megtanulja, hogy ha rendesen öltözködik, akkor jutalom vár rá, és emiatt rendszeresen ezt teszi.

  2. Példa a büntetésre: Tegyük fel, hogy egy kutya a kanapén hever, noha ezt neki tilos. Amikor a kutya a kanapén heverészik, a gazda rákiabál. A kutya gyorsan megtanulja, hogy a kanapén alvás büntetést von maga után (a kiabálás a büntetés), így inkább máshol heverészik (Máshol elmarad a büntetés, ami szinte már jutalom).

Az operáns kondicionálás tehát arról szól, hogy a viselkedésünk megváltozik azáltal, hogy tapasztaljuk a pozitív jutalmakat vagy a negatív büntetéseket. Jó viselkedés esetén jutalmat kapunk, rossz viselkedés esetén pedig büntetést. Ez segít az embereknek és az állatoknak megtanulni, melyik viselkedés elfogadható, és melyik nem, azáltal, hogy megtapasztalják a következményeket.

Egresvölgyi Elena

Egresvölgyi Elena

Léna mondja

Hogyan győznél meg egy olyan kiképzőt a klikkeres képzés használatáról, aki eddig a hagyományos (idomítás) képzés szerint dolgozott?

Az olyan kiképzők meggyőzése, akik hagyományos idomítási módszereket alkalmaztak, hogy próbálják ki a kattintós kiképzést, néha kihívást jelenthet, mivel az emberek gyakran ragaszkodnak a megszokott módszereikhez. Azonban a kattintós kiképzés számos előnyt kínál, amelyekkel érdemes megpróbálkozni. Íme néhány módszer, amelyek segíthetnek a hagyományos kiképzők meggyőzésében:

  1. Mutasd be a tudományos háttérét: Sok kiképző hagyományos módszereket alkalmaz, mert ezeket ismerik és megszokták, de fontos felvilágosítani őket a klikkeres kiképzés tudományos alapjairól. Beszélj nekik az operáns kondicionálás elveiről és a pozitív erősítés hatékonyságáról. Ajánlj nekik irodalmi forrásokat és tanulmányokat, amelyek bizonyítják a kattintós kiképzés hatékonyságát.

  2. Mutass példákat: Ha lehetséges, mutass be példákat olyan kutyákról vagy más állatokról, amelyek sikeresen kiképeztek kattintós módszerrel. A gyakorlati példák sokat segíthetnek abban, hogy meggyőzd őket arról, hogy a klikkeres kiképzés működik.

  3. Véleményvezérekkel való együttműködés: Ha van lehetőség, hozz létre együttműködést olyan kiképzőkkel, akik már használják a kattintós kiképzést, és akiket tisztelettel vesznek a szakmában. Ők lehetnek jó példák és források az új módszer megismertetésében.

  4. Kis lépésekben való bevezetés: Ha a kiképző hajlandó kipróbálni a kattintós kiképzést, kezdd el kis lépésekkel. Például, kezdetben csak egy egyszerű trükk vagy viselkedés tanításával kezdhettek. Ha a kiképző tapasztalja a módszer hatékonyságát, hajlandó lehet további készségek és viselkedések tanítására is.

  5. Véleményváltozás támogatása: Fontos megértetni, hogy a kiképzőnek nincs szüksége teljesen lemondania a hagyományos kiképzésről, hanem a klikkeres kiképzést használhatja kiegészítő módszerként. Az új módszer bevezetése fokozatosan történhet, és az idő előrehaladtával a kiképző saját maga is megláthatja az előnyeit.

  6. Gyakorlati képzés: Ajánld fel, hogy segítesz neki a gyakorlatban, és mutasd be neki, hogyan alkalmazhatja a kattintós kiképzést konkrét esetekben.

  7. Legyél türelmes és udvarias: Mindig legyél türelmes és udvarias a meggyőzés során. Az emberek gyakran ellenállnak a változásnak, de a megértés és a türelem segíthet abban, hogy nyitottabbak legyenek az új módszerekre.

Egresvölgyi Elena

Egresvölgyi Elena

Ha tetszett, kérlek oszd meg barátaidnak, ismerőseidnek.

Facebook
Twitter
Print

A hozzászólásokban írjátok le a véleményeteket, tapasztalatotokat.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Bejegyzések

Miért esznek füvet a kutyák

Miért esznek füvet a kutyák?

7 perc olvasási idő
Hogy miért esznek füvet? Betegség, rossz szokás, szeretik az ízét? Sok elmélet kering erről, íme néhány lehetséges ok, miért teszik ezt.

Gyerek és a kutya

Gyerek és a kutya kapcsolata

7 perc olvasási idő
Fedezd fel, hogyan befolyásolja egy kutya jelenléte egy gyerek érzelmi, szociális fejlődését, és a kölcsönös szeretet előnyeit.

Üzenet nekünk

Figyelem!

A blogbejegyzések rendszeresen bővülnek.

Aki Moszkvai őrkutyát, vagy más fajta  kutyát tart és itt szívesen megosztaná kutyusa történetét, érdekes pillanatait, fotóit, ide kattintva vegye fel velünk a kapcsolatot.

Írj nekünk

vagy küldj emailt az
info@moszkvai-orkutya.hu
címre